
Unità operativa del Centro per la Cooperazione Internazionale

Media freedom 

in Bulgaria

Dossier ECPMF

 www.balcanicaucaso.org

April 2018

http://www.balcanicaucaso.org/


OBCT/CCI special dossier - 2

Index

Introduction..............................................................................................3

Privatisations: between foreign capitals and local oligarchs...............................3

An insufficient legal framework.....................................................................4

Media “without owners”...............................................................................5

The many faces of censorship: political influence and intimidation.....................7

Frequent intimidations, increasing violence....................................................9

Bulgarian citizens, European citizens...........................................................10

www.balcanicaucaso.org



OBCT/CCI special dossier - 3

Introduction

Last January 1st, Bulgaria took over the 6-month Presidency of the Council of the European

Union for the first time. After a troubled transition from Communism, in its first decade as a member of

the EU (2007-2017) the country registered significant changes. As structural funds – which reached

almost 6 billions Euro in 2018, over 9% of the GDP – visibly impacted on infrastructure, Bulgaria has

found in the EU a solid shelter from the economic crisis that started in 2008 and a new geopolitical

identity that can inform its future.

If financial indicators improve, the same cannot be said for the state of democracy. The condition

of   press  freedom is  among the most  concerning signs.  Despite the constitutional  and legislative

guarantees, media pluralism and independence have suffered significant restrictions over the last ten

years: in the   annual rankings by Reporters Without Borders, the country dropped from 35th in 2006 to

111th     in 2018. How can we explain such a downfall? What is going on in the country?

Privatisations: between foreign capitals and local oligarchs

In the nineties, when Bulgaria liberalised the information market, press, TV, and radio outlets

were  purchased  by  private  actors.  Foreign  media  groups  showed  up  to  invest  in  an  emerging

economy. Among them was Germa WAZ, that  in  1997 bought  then major dailies “24 Chasa” and

“Trud” – in 2010, when it left the scene, pluralism in the country started to decline. As denounced by

journalist Stefan Antonov in the study “The age of the oligarchs”, the outbreak of the economic crisis in

2008-2009 allowed few powerful businessmen to take over politics and, consequently,  information.

The drop  in  advertising  revenues  has  made media  more  dependent  on  state  funding  and,  as  a

consequence,  more  vulnerable.  According  to  the   latest  report    by IREX,  media  in  Bulgaria  can

currently be divided into 4 categories: public broadcasters (BNT, BNR and BTA); outlets owned –

directly or indirectly – by “oligarchs”; international media groups, mostly on their way out (bTV and

Nova TV); and media struggling to remain independent. 

While there are no barriers for the press, radio-TV stations need a licence from the Council of

Electronic Media (CEM),  a theoretically independent  body with a budget  approved by Parliament.

Several  international  organisations  and  studies  have  criticised  the  arbitrariness  of  the  issuing  of

www.balcanicaucaso.org

https://www.rcmediafreedom.eu/Media-freedom-datasets/IREX-Media-Sustainability-Index
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Bulgaria-IREX-Media-Sustainability-Index-2017
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Bulgaria-The-Age-of-the-Oligarchs
https://www.balcanicaucaso.org/aree/Bulgaria/Bulgaria-Media-in-transizione-21810
https://seenews.com/news/nu-image-bulgaria-to-acquire-50-stake-in-telegraf-media-report-610342
https://www.rcmediafreedom.eu/Media-freedom-datasets/Reporters-Without-Borders-Press-Freedom-Index
https://cohesiondata.ec.europa.eu/countries/BG


OBCT/CCI special dossier - 4

licences by CEM and the virtual lack of audience measurement. It is equally hard to determine which

newspapers are the most read in Bulgaria, as the National Bureau of Statistics does not register sales,

but  only  the  distribution  of  copies.  In  the  last  available  year,  2016,  262  active  newspapers  and

magazines were registered (there were over 900 in 2007), for a total of 229,000 copies in circulation. If

considering that one of the country's main media group, the New Bulgarian Media Group, is also the

main stakeholder (80%) of the only press distribution company, we may conclude that the lack of

actual measurements could stem from a conflict of interests. 

An insufficient legal framework

Press freedom is granted by the 1991 Constitution. Namely, article 40 (1) establishes that the

press must be free and not subject to censorship. In Bulgaria, press outlets are regarded as “free

commercial entities” and there are no specific laws regulating their activity. On the other hand, the

activity of audio-visual media is regulated by the 1998 Law on radio and television, which in 2010 was

harmonised with the Directive on audio-visual services (2007).

The existing laws against political interference in the media do not explicitly forbid politicians to

own outlets or direct/indirect monitoring mechanisms. At the same time, Bulgarian legislation does not

adequately  protect  independent  editorial  policies.  Article  11 (2)  of  the  aforementioned  law reads:

“Journalists and artists that have signed a contract with providers of media services shall not receive

instructions  by persons and/or  groups outside the management  bodies  of  the  multimedia  service

providers”. Boundaries remain undefined in terms of the relationship between owners, editors, and

journalists, while article 6 (5/6) of the same law establishes that such dispositions do not apply to

electronic versions of newspapers and magazines.

Several laws deal with transparency of media ownership – a crucial topic that intersects with the

issue of  political  interference.  Since 2010,  the “Law on compulsory deposition of  press and other

works” prescribes that press and electronic media submit to the Ministry of Culture a statement with

the names of the owners. In July 2014, another law entered into force that forbids offshore companies

to own TV or radio licenses. However, several observers highlight the lack or partial implementation of

the laws.

According to Bulgarian law, media concentration is regulated by competition law. In an interview

with OBCT, jurist Nelly Ognyanova stated: “The media law lays down only a general principle that a

media  licensing  application  must  not  be  in  violation  of  the  competition  protection  legislation.

www.balcanicaucaso.org

https://www.balcanicaucaso.org/eng/Areas/Bulgaria/Media-concentration-and-media-ownership-in-Bulgaria-156381
https://www.balcanicaucaso.org/eng/Areas/Bulgaria/Media-concentration-and-media-ownership-in-Bulgaria-156381
https://www.rcmediafreedom.eu/content/search?SearchText=transparency+bulgaria
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/IT/TXT/?uri=celex:32010L0013
https://www.mtitc.government.bg/upload/docs/Radio_and_Television_Act_en.pdf
http://www.parliament.bg/en/const
http://www.nsi.bg/en/content/4577/issued-newspapers-periodicity


OBCT/CCI special dossier - 5

Unfortunately,  this general provision in the Law on Radio and Television has proven inadequate”.

According to Ognyanova, if there were the political will, the media could operate in an adequate legal

framework: “In brief, the development of free and democratic media in this country is also a function of

the Bulgarian Parliament's drive for democracy”.

In  February 2015,  after  visiting  the country,  the Council  of  Europe (CoE)  Commissioner  for

Human Rights Nils Muižnieks published a   report detailing the need to introduce laws on transparency

of  ownership  structures  and  sources  of  funding.  The  same study also  criticises  the  definition  of

defamation and slander in media laws: although detention for defamation was abolished in 1999, for

slander (146 C.C.), criminal defamation (147 C.C.) and public slander (148 C.C.) there are sanctions

up to 10,000 Euros – measures that,  although rarely applied,  according to the CoE contribute to

strengthening an already endemic “self-censorship culture”.

Finally,  in  2000  Bulgaria  approved  the law on  access  to  information,  that  seeks  to  protect

sources as a crucial part of investigative journalism. However, considering the obstacles met by both

journalists and citizens in accessing documents regarding the state, also in this case the law does not

appear to be implemented in a consistent manner.

Media “without owners”

Several international studies agree that concentration of ownership and lack of transparency are

among the main obstacles to press freedom in Bulgaria.

Currently, there are two public registers: CEM for radio-TV stations and the Ministry of Culture

for press. However, this system does not ensure transparency, as most outlets are registered under

offshore companies, anonymous companies, or proxies. On the other hand, even when owners are

recognisable,  their  interests  and  sources  of  funding  are  not  always  clear;  for  example,  several

journalists  declared to  be in  the  dark  about  the “true owners”  and editorial  policy of  their  outlet.

According to this report by the Konrad Adenauer Stiftung (KAS), there are several reasons to doubt

that some companies or individuals registered as owners are the actual decision-makers. Firstly, as

Bulgarian media are generally  operating  at  a loss and it  is  not  clear  where they obtain funds to

balance  their  budget.  Journalism's  independence  is  weakened  by  the  increasing  dependence  on

banks and other external actors – for example the links between a part of the most influential media

with the now failed Corporate Commercial Bank. Media, politics, and finance are therefore intertwined

in a constant process of mediating resources and information.

www.balcanicaucaso.org

https://www.rcmediafreedom.eu/Tools/Stakeholders/Konrad-Adenauer-Stiftung
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Influence-on-the-media-Owners-politicians-and-advertisers
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Curbing-Media-Crippling-Debate-Soft-Censorship-in-Bulgaria
https://en.wikipedia.org/wiki/Access_to_public_information_in_Bulgaria
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Report-by-the-CoE-Commissioner-for-Human-Rights-following-his-visit-to-Bulgaria


OBCT/CCI special dossier - 6

In terms of formal ownership structures, the Bulgarian media market has undergone significant

changes over the last 10 years. In 2007, Irena Krusteva (mother of controversial politician Delyan

Peevski)  purchased  dailies  “Monitor”,  “Telegraph”,  and  “Politika”  and  founded  the  New Bulgarian

Media Group, which currently owns 6 newspapers and holds the monopoly of distribution. Over the

decade of European integration, the main tendency was the withdrawal of prestigious international

companies, often replaced by offshore holdings. Among the latest sales is that of Nova Broadcasting,

one of the country's main media groups, with 7 TV channels and 19 websites, which transferred from

the Swedish Modern Times Group to Czech tycoon Peter Kellner, one of the richest men in Central-

Eastern Europe.

As for media baron and MP Delyan Peevski, repeatedly cited by all international studies as the

poster  child  for  conflicts  of  interest,  his  dominant  position  does  not  translate  so  much  into  self-

promotion as into serving the interests of the government – even when Peevski's Turkish minority

party is in the opposition. Last February, Peevski himself presented a law proposal on transparency

that would oblige media outlets to declare their external sources of funding other than advertising. In a

letter  published by some Bulgarian newspapers,  Peevski  wrote that  such initiative seeks to “stop

speculations by some media” on the allegedly unclear ownership of media in Bulgaria. According to

lawyer Alexander Kashumov “There is not even an attempt to hide the fact that this law targets those

media that are in competition [with Peevski],”: first of all the Economedia Group that depends on the

funding  by  the America  for  Bulgaria  Foundation.  Referring  to  Peevski's  legislative  initiative,

jurist Nikoleta Daskalova commented: “I think the purpose of this draft legislation is not in its adoption,

but in its very proposal. It seeks to show that, ‘We are clean and we are showing that by asking for

transparency’, legitimizing the people who drafted it”.

In the aforementioned report by the CoE, the Commissioner Nils Muiznieks talked about a “war”

between the largest private groups operating in the information sector – a polarisation that, in his view,

reflects the country's political and economic divisions: on the one hand, Peevski's "army"; on the other

hand,  the  “battalion”  revolving  the  Publishers'  Union  of  Sasho  Donchev  (owner  of Sega),  Ivo

Prokopiev, and Theodore Zahov (owners of Economedia Group). The distance between the two sides

is illustrated by the existence of two separate “ethic codes”:  the latest was written in 2014 by the

journalists of  the New Bulgarian Media Group, only to question the validity of the first,  adopted in

2004. Sometimes, this latent contrast becomes explicit through stances taken by journalists in defence

of their group. For example, Lyubomira Budakova and and Natalia Radoslavova, journalists working

for the New Bulgarian Media Group, recently denounced the existence of a “fake news factory” against

www.balcanicaucaso.org

http://www.europost.eu/article?id=21662/
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Report-by-the-CoE-Commissioner-for-Human-Rights-following-his-visit-to-Bulgaria
http://www.balkaninsight.com/en/article/mogul-puts-pressure-on-bulgaria-s-independent-media-02-15-2018-1
http://www.balkaninsight.com/en/article/mogul-puts-pressure-on-bulgaria-s-independent-media-02-15-2018-1
http://www.balkaninsight.com/en/article/czech-billionaire-buys-bulgaria-s-largest-media-group-02-19-2018


OBCT/CCI special dossier - 7

Peevski's media. However, this polarisation seems to affect mainly the outlets that try to exist outside

of  it.  Examples  include  the denigration  campaign started  by  Peevski's  newspapers  against

investigative  journalism  website  “Bivol”.  Launched  in  2015,  the  campaign  followed  –  not  by

coincidence – the publication of some articles on offshore companies and abuse of EU funds.

The many faces of censorship: political influence and intimidation

“Your words could get you fired”, said Bulgarian vice-premier Valeri Simeonov toTV host Victor

Nikolaev, who had asked too many inconvenient questions during a show broadcast last October on

private station Nova TV. This episode, which led to hundreds of citizens to protesting, illustrates the

current state of information in Bulgaria. Over the past few years, the economic crisis has reduced

sales  and  advertising,  making  all  media  –  public,  private,  TV,  radio  or  press  –  more  and  more

dependent on state support. Not unintentionally,  the European Association of Bulgarian Journalists

(AEJ - Bulgaria) titled its last report “The big comeback of political pressure”.

Source: AEJ, The Big Comeback of Political Pressure in Bulgaria , 2017

Over 2/3 of the 200 Bulgarian journalists interviewed by the Association admit that most of the

interference comes from politicians, and 92% define interferences as “common” and “widespread”.

Dailies, both national and regional, are the most affected. The most common forms of restriction on

freedom of expression are identified as “internal” (65,7%) and “external” (59,1%) pressures, followed

by “self-censorship” (26,3%), while just a tiny minority is not able to answer (4%). These figures are

directly connected to government control on distribution of public resources and economic support to

publishers. The Media Freedom White Paper published in 2018 by the Union of Publishers in Bulgaria

(UBP) states that the government's financial support plays “a more and more crucial role” in the media

landscape. 

www.balcanicaucaso.org

https://www.rcmediafreedom.eu/Tools/Stakeholders/Union-of-Publishers-in-Bulgaria
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/The-big-comeback-of-political-pressure-in-Bulgaria
https://www.rcmediafreedom.eu/Tools/Stakeholders/Association-of-European-Journalists-Bulgaria-AEJ-Bulgaria
http://www.balcanicaucaso.org/eng/ECPMF/Mediapool/Bulgaria-live-threats
https://www.occrp.org/en/blog/4516-why-is-bulgarian-investigative-journalism-site-bivol-being-attacked-by-other-media


OBCT/CCI special dossier - 8

Source: AEJ, The Big Comeback of Political Pressure in Bulgaria , 2017

In its latest report the Centre for Media Pluralism and Media Freedom (CPMF      ) found a high risk

of political interference in the information sector. What raises particular concern is the fact that the

resources  selectively  allocated  by  the  state  mostly  derive  from  the  EU  structural  funds  for

communication. According to Reporters Without Borders (RWB), “the government allocates EU funds

to some media in complete lack of transparency, virtually corrupting publishers so that they will be

careful when reporting politics or abstain from dealing with problematic news altogether”. Addressing

corruption  in  the  country,  a  recent study commissioned  by  the  Green  group  in  the  European

Parliament highlights the same problem, stating that “some media, that are believed to have violated

journalism's  deontological  standards,  benefit  from  the  EU  funds  they  receive  to  promote  EU

programmes”.

According to data by SEEMO, between 2007 and 2014 over 36 million Euros were spent to

inform the public about the results of the community Rural Development Programme. The funds were

mostly allocated to 5 TV stations (bTV, BNT, Nova TV, TV Europe, Channel 3) and 3 radio stations

(Radio Focus, Bulgaria On Air, BNR).

This money is distributed to the media by Ministries to inform on the
implementation of  EU policies in Bulgaria,  however  details  are  not
available on the allocation process: we do not know which outlets
receive the money, according to which criteria, and how

Maria Neikova, lecturer at the Faculty of Journalism of the University of Sofia St.
Kliment Ohridski 

In 2013, former Minister of Agriculture Miroslav Naydenov was intercepted while confiding to

current premier Boyko Borisov and General Attorney of Sofia Nickolay Kokinov that, to receive those

funds, media outlets had to agree to “unwritten conditions”. The vulnerability of newsrooms increases

with  the  distance  from  the  capital,  as  working  conditions  deteriorate  (80%  of  local  journalists

www.balcanicaucaso.org

https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Bulgaria-The-Age-of-the-Oligarchs
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Curbing-Media-Crippling-Debate-Soft-Censorship-in-Bulgaria
https://www.greens-efa.eu/files/doc/docs/852acfcd65130687487ad862d93eebf5.pdf
https://rsf.org/en/bulgaria
https://www.rcmediafreedom.eu/Tools/Stakeholders/Centre-for-Media-Pluralism-and-Media-Freedom
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Bulgaria-Media-Pluralism-Monitor-2016


OBCT/CCI special dossier - 9

interviewed by AEJ declare a salary below 500 Euros per month). An article by journalist Spas Spasov

for “Dnevnik” and “Kapital” showed that, between 2013 and 2015, Bulgarian municipalities spent at

least 1.5 million Euros to fund local newspapers, TV stations, and radio stations, securing their support

through their own or EU funds.

Frequent intimidations, increasing violence

Publishing reports or criticising politicians can have direct consequences on individual journalists

as well. For example, “Bivol” reporter Dimitar Stoyanov sought refuge      in the programme “Journalist in

Residence” of the European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF) after receiving threats for

publishing a report on corruption in the public service. In April 2016, one of Bulgaria's main commercial

channels, Nova TV (then owned by Swedish group Modern Times), ended the contract of cartoonist

Chavdar  Nikolov after  he had drawn premier  Bojko Borisov as the leader of  a group of  “migrant

hunters” on the border between Bulgaria and Turkey. The channel, that also deleted all of Nikolov's

cartoons from its website, defined the timing of Nikolov's dismissal as “a coincidence”.

Overall, crimes against journalists in Bulgaria are rare, but are growing – mainly because of the

inefficiency of the judiciary: impunity, perceived as the norm, fosters self-censorship in journalists and

protects criminals. As there is no specific legislation that protects journalists, attacks to the press are

monitored by local or international NGOs. A blatant example is the case of Georgi Ezekiev, publisher

of online outlet “Zov News”, that at the end of November 2017 learnt from an informer that the mafia

organisation his newspaper was investigating on was planning his murder. Although the threats are

recorded in a video interview, so far [April 2018] the police has not opened an investigation.

Although no journalist has been killed since 2010, there have been serious attacks: for example

Stoyan Tonchev, editor of local news portal “Pomorie” and local politician, was attacked and beaten

violently with a baseball bat in early 2016. In 2012 the car of Lidia Pavlova, a journalist specialising in

organised crime in south-east Bulgaria, was set on fire, and the same happened to Genka Shikerova,

bTV investigative journalist,  in 2013 and 2014,  and reporter  Zornitsa Akmanova in October  2017.

According  to  journalist Maria  Dimitrova “aggressions  are  more  common  than  lawsuits  against

journalists. In Bulgaria people tend not to resort to legal procedures to solve disputes. However, rather

than physical threats reporters receive intimidation calls, insults, or the like”. In 2017, at least 10 cases

of intimidation were registered by AEJ and Index on Censorship.

www.balcanicaucaso.org

https://www.rcmediafreedom.eu/Tools/Monitoring-tools/Index-of-Censorship-Mapping-media-freedom
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Bulgaria-2017-State-of-Journalism-and-Freedom-of-Speech
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Curbing-Media-Crippling-Debate-Soft-Censorship-in-Bulgaria
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Building-a-safety-net-for-European-journalists
https://ipi.media/seemo-calls-on-bulgarian-authorities-to-reopen-investigation-into-attacks-on-journalist/
https://ecpmf.eu/news/threats/archive/bulgarian-beaten-up-ecpmf-calls-for-inquiry
https://www.rcmediafreedom.eu/Media-freedom-datasets/CPJ-Database-on-Journalists-killed
https://bivol.bg/en/ocg-plots-publishers-murder.html
https://rsf.org/en/news/bulgarian-tv-broadcaster-censors-political-cartoons
https://ecpmf.eu/
https://www.rcmediafreedom.eu/Alerts/Opportunities/ECPMF-s-Journalists-in-Residence-Programme2
https://www.rcmediafreedom.eu/Alerts/Opportunities/ECPMF-s-Journalists-in-Residence-Programme2
https://ecpmf.eu/news/ecpmf/bulgaria-time-to-tackle-the-nightmare-next-door
https://www.balcanicaucaso.org/eng/Areas/Bulgaria/Bulgaria-where-the-local-press-can-be-bought-for-cheap-177272


OBCT/CCI special dossier - 10

Bulgarian citizens, European citizens

Unlike in the economic sphere, EU membership does not seem to have had a positive impact on

the Bulgarian media landscape. What is not clear is the degree of awareness of Bulgarian citizens of

the constraints on freedom of speech and expression.

Source: KAS, Bulgarians feel badly informed by media and politicians, 2015

According to a study on “media literacy” by Open Society – Sofia, poor education and distrust in

state institutions weaken the “immune system” of Bulgarian citizens against fake and instrumental

news, also supporting the spread and appeal of conspiracy theories. On the other hand, according to

a survey carried out in 2015 by the Konrad Adenauer Stiftung, 59% of the legally adult  population

regards national media as “non independent”. The most trusted media remains by far television (60%),

followed by the Internet (16%), newspapers (4%), and radio (3%). Yet, if 74% of respondents look to

TV  for  political  news,  63% specify  they  are  not  satisfied  with  the  level  of  information.  In  2014,

European civil  society organisations gathered around European Alternatives promoted a European

Citizens' Initiative to ask the European Commission for a legislative initiative protecting free and plural

information. The campaign collected “only” 204,812 signatures (the Lisbon Treaty requires at least one

www.balcanicaucaso.org

https://euroalter.com/projects/european-initiative-for-media-pluralism
https://euroalter.com/projects/european-initiative-for-media-pluralism
https://euroalter.com/
https://www.rcmediafreedom.eu/Tools/Stakeholders/Konrad-Adenauer-Stiftung
https://www.rcmediafreedom.eu/Publications/Reports/Bulgarians-feel-badly-informed-by-media-and-politicians
http://osi.bg/downloads/File/2018/MediaLiteracyIndex%202018_%20publishBG.pdf


OBCT/CCI special dossier - 11

million); despite it ultimately not being the successful, promoters highlighted how Bulgaria, a “country

symbol of deteriorating freedom of expression”, was among the first member states contributing to the

campaign. 

Source: KAS, Bulgarians feel badly informed by media and politicians, 2015

In  a  recent interview with  OBCT,  Lada  Trifonova  Price,  journalism  lecturer  at  Sheffield  Hallam

University and director of education a the Centre for Freedom of the Media, stated that the only way to

bring  substantial  change  in  Bulgaria  –  a  country  she  sees  as  “totally  devoid  of  respect  for  the

journalistic profession” – would be for the EU to develop  a much more robust mechanisms to enforce

its Charter of Fundamental Rights, especially Article 11 on freedom of expression. Similarly,  third-

sector  organisations and journalists  which have been denouncing for  years the practice of  “state

advertising”, have asked Brussels to demand the establishment in Bulgaria of an independent body to

monitor public funding to the information sector. In this regard, journalist Atanas Tchobanov, editor of

investigative portal Bivol.bg, recently stated: 

The idea that the European Union is a safe space for journalism and freedom of
speech is given for granted, but Bulgaria is giving a sad counter-example. Declining
media  freedom  since  the  country  joined  EU  is  an  alarming  fact.  Attacks  on
journalists  and  monopolisation  of  the  media  space  are  damaging  the  core
principles of the EU project. There are multiple economic and political reasons for
this  situation,  which  must  be  addressed  by  the  European  Commission.  The
Bulgarian EU presidency is a golden occasion to succeed in action. 

Atanas Tchobanov

www.balcanicaucaso.org

http://seenpm.org/bulgaria-time-to-tackle-the-nightmare-next-door/
https://bivol.bg/
http://www.cfom.org.uk/
https://www.balcanicaucaso.org/eng/Areas/Bulgaria/Media-in-Bulgaria-euphoria-crisis-and-corruption-187302
https://www.balcanicaucaso.org/eng/Areas/Bulgaria/Bulgaria-quasi-media-on-the-rise-179098
https://www.balcanicaucaso.org/eng/Areas/Bulgaria/Bulgaria-quasi-media-on-the-rise-179098


OBCT/CCI special dossier - 12

This publication has been produced within the project 
European Centre for Press and Media Freedom, co-funded 
by the European Commission

In order to provide an up-to-date outlook on the state of 
freedom of expression in Bulgaria, this dossier draws on 
the materials available in the   Resource Centre      curated 
by   Osservatorio Balcani Caucaso Transeuropa (OBCT). 

Osservatorio Balcani e Caucaso Transeuropa

Unità operativa del Centro per la Cooperazione Internazionale 

www.balcanicaucaso.org

redazione@balcanicaucaso.org

www.balcanicaucaso.org

Commissione Europea
Provincia autonoma di Trento
Comune di Rovereto
Comune di Trento
 

Enti finanziatori:

http://www.balcanicaucaso.org/
https://www.balcanicaucaso.org/eng
https://www.rcmediafreedom.eu/

	Introduction
	Privatisations: between foreign capitals and local oligarchs
	An insufficient legal framework
	Media “without owners”
	The many faces of censorship: political influence and intimidation
	Frequent intimidations, increasing violence
	Bulgarian citizens, European citizens

